15 september, 2021 bron: beauty-pro.nl
Nathalie Wouters is 42 jaar en startte in 2013 met haar eigen bedrijf: Huidinstituut Pelle Sana. Pelle Sana staat voor gezonde huid. Ze is inmiddels 10 jaar actief in de branche en riep als kind al: ‘ooit heb ik mijn eigen zaak’. Waarom zij haar bedrijf in de schoonheidsbranche startte, was omdat zij zelf te maken had met een onrustige huid en ze wilde iedereen helpen aan een gezonde huid. Bijzonder is ook dat ze Erkend Touch Therapeut is. Lees snel verder wat deze vakexpert allemaal heeft gedaan om te komen waar ze nu staat, voor welke merken ze heeft gekozen en waarom, wat de erkenning Touch Therapeut inhoudt en hoe zij de toekomst van de beautybranche ziet.
Momenteel heeft Nathalie een instituut aan huis, maar ze is wel op zoek naar een bedrijfspand. Wellicht zal ze dan ook met personeel gaan werken. De wens om te groeien is er dus zeker. Ze deed de opleiding tot schoonheidsspecialiste en flink wat aanverwante opleidingen en cursussen. Maar het meest trots is op haar diploma Touch Therapeut. “Ik ben erkend Touch therapeut en ook mijn instituut heeft deze erkenning! Mijn specialisatie is dan ook de combinatie van binnenuit en van buitenaf werken. Mijn focus ligt op huidverbetering. Wil dat dan zeggen dat je perse een probleemhuid moet hebben, absoluut niet. Ik kijk wel naar de conditie van de huid hoe we die kunnen verbeteren. Als de klant een probleemhuid heeft, dan kijken we samen naar hoe we dit gaan aanpakken. De meest geboekte behandeling is de Touch Treatment. Een behandeling waarbij gewerkt wordt op blokkades en verklevingen in het dieper liggende spier en bindweefsel door middel van diverse massage technieken. De behandeling is echt een beleving. Elke klant geeft ook aan: ‘Nathalie er is nog geen behandeling hetzelfde…wowww’.”
Ondernemen
Het leukste aan het werk vind Nathalie het samen met de klanten het resultaat behalen waar ze voor komen. “Dat is mijn grootste passie. En als het gaat om wat ik leuk vind aan ondernemen, is dat het steeds bezig zijn met de groei van mijzelf en mijn bedrijf. Ik zoek en voer uit wat daarvoor nodig is en met de juiste mensen om me heen realiseer ik dat.” Zoals iedereen weet ben je in dit vak nooit uitgeleerd. “Ik volg dan ook regelmatig trainingen, lees veel vakliteratuur en zal blijven leren en verder specialiseren.”
Favoriete merken
De favoriete merken van ScKin Nutrition en Eminence. “Zoals ik heb aangegeven ligt de focus op de werking van binnenuit en van buitenaf. Van binnenuit werk ik met ScKin Nutrition, suppletie die ondersteunen van binnenuit. De diepgang die ik daarmee heb, daar wordt ik heel enthousiast van. Eminence adviseer ik om van buitenaf te werken. De producten zijn 100% natuurlijk. Je ervaart de kracht van de natuur in de producten. De resultaten zijn heel mooi en mijn klanten vinden het geweldig. Elke behandeling is een ervaring. Dat is ook wat ik van mijn klanten terugkrijg, geen een behandeling is hetzelfde.” En dat laatste is ook meteen wat haar salon uniek maakt, dat en meer… “Ik zeg altijd mijn salon is niet uniek, mijn persoonlijke aanpak wel! Tijd vrijmaken om te adviseren, flexibiliteit in behandelingen en chatten via de app om maar een paar voorbeelden te noemen.”
Klantbinding
Nathalie doet veel via social media om nieuwe klanten binnen te halen en contact te houden met haar vaste klantenkring. “Om nieuwe klanten binnen te halen en te houden heb ik altijd diverse soorten acties zoals, vaste klanten acties, samenwerkingen met ondernemers in de regio en ik gebruik veel social media. Social media is natuurlijk de manier om mijn klanten en potentiële klanten te bereiken en op de hoogte houden waar ik allemaal mee bezig ben, zowel voor als achter de schermen. Het meest actief ben ik op Instagram, dit doe ik niet alleen maar samen met mijn coach Mariska. Een keer per maand sparren we samen over hoe het gaat en de vervolgstappen.” Een webshop heeft ze nog niet. “Ik heb dit tijdens de lockdowns wel overwogen, maar momenteel heb ik geen webshop.”
Professioneel en serieus
Van begin af aan is Huidinstituut Pelle Sana aangesloten bij ANBOS. “Ik neem mijn vak serieus, daarbij vind ik de aanmelding bij mijn brancheorganisatie niet meer dan normaal. Daarnaast kunnen mijn klanten sommige behandelingen vergoed krijgen via de zorgverzekering omdat ik bij ANBOS ben aangesloten. Dat vind ik belangrijk. Op dit moment ben ik nog niet ingeschreven bij SKIN. Ik ben wel voorstander van dit soort initiatieven aangezien de eindklant/consument zo ook weet dat ze bij een gerenommeerd bedrijf komen.” De toekomst ziet Nathalie voor de branche dan ook positief in. “Net als in andere branches (denk aan Electronica, DHZ en nu de supermarkten) zal er ook in een onze branche op termijn een consolidatieslag plaatsvinden. Er zal ruimte ontstaan voor erkende salons met specialistische behandelingen en samenwerkingsverbanden tussen bijvoorbeeld huidtherapeuten en gekwalificeerde (denk SKIN) schoonheidsspecialisten. Innovatieve online ontwikkelingen dienen we als branche ook te volgen en misschien wel in combinatie met leveranciers zelf te ontwikkelen.”
De beste tip die ze ooit heeft gehad en graag wil delen? “Focus op je behandelingen en klantrelatie, laat de overige randzaken door andere (professionals) uitvoeren. Ik werk zelf met een Social media coach en zakelijk adviseur. Zo heb ik mijn focus waar dat liggen moet en mensen om me heen die mij adviseren in andere zaken die belangrijk zijn voor een goede business.”